Etappe 3 - Reisverslag uit Doornik, België van Maarten Rooijers - WaarBenJij.nu Etappe 3 - Reisverslag uit Doornik, België van Maarten Rooijers - WaarBenJij.nu

Etappe 3

Door: Maarten en Steven

Blijf op de hoogte en volg Maarten

30 April 2012 | België, Doornik

Maandag 30 april, leve de koningin !
Route: Temse - Tournai
Afstand: 131 km
Fietstijd: 7 uur, 40 min (incl. over de markten slenteren met de fiets.
Weer: zonnig, prima dus.
Wind: wat meer tegen, dan mee.

:SMS update:: 30 april 2012 :

Helaas niks oranjes mee. Maar vraag me ook af of ze dat hier zouden snappen :-)
Wachten nu op het veer van Weert naar Driegoten. Frequentie afvaart onduidelijk...

:SMS update:: 30 april 2012 :

Tourflits: arrivee en Tournai: on parle francais ici !

Het ontbijt in het hotel was meer dan goed verzorgd.
Zeer goed zeggen ze dan ook wel eens. Het was veel meer dan we (ik) op konden, en ja, dat wil wat zeggen.
Als echte Hollanders dus ook wat broodjes gesmeerd voor onderweg, geen probleem, want de madamekes van het hotel vonden toch alles tof en plezant. Ze vroegen zich alleen af of Steven met de fiets er niet achteraan sukkelde. Ik heb maar niet verteld hoe het echt zat, dat was nl wel genânt geweest. Mooi woord genânt, vooral als je bijna in Wallonië bent.
Dus afscheid genomen en zelfs nog een extra appel voor onder de snelbinder.

Nadat de veerman ons over had gezet was het niet ver meer naar Dendermonde. Snel door het centrum want het leek daar ook wel koninginnedag met alle markten en braderieën. Leuk als je ervoor komt, maar niet als je er doorheen moet met de fiets. Snel het fietspad langs de Schelde gevonden. Maar dan leert Steven de logica van onze Zuiderburen kennen. De weg houdt ineens op.
Was het asfalt op vraagt hij ? Zou best kunnen antwoord ik, of het geld zeg ik nog, of beide. Aangezien zich niemand zich waarschijnlijk verantwoordelijk voelde om een bordje te plaatsen met alternatieve route, of wat te doen als je hier echt verder wilt fietsen, zat er niets anders op dan terug te keren naar Dendermonde.

En ja weer over de markt. Zelfs over de Grote Markt. We hebben alle 687 kraampjes gezien. Niks gekocht hoor. Snel door naar Aalst. We hadden al genoeg tijd verloren. In Aalst geen markt, mooi. Wel tijd voor een koffie met wat extra's. Het weer is goed, we zitten lekker op het terras. Dan via Ninove naar Geraardsbergen, netjes om de MUUR heen gefietst. Hij lag immers niet op route. Haden wij (ik) ff mazzel.

Verder gaat het naar Tournai, maar we zitten in de Vlaamse Ardennen, dus het is omhoog, beetje omlaag, veel omhoog, etc. Welliswaar stijg je niet tot 2000 meter, maar 200 hoogte meter is ook al veel hoor, zeker met 7-8%. Als je mijn blog van de reis naar Rome hebt gelezen, weet je wat ik van omhoog rijden vind. Juist, onzinnig ! Steven vindt van niet. En wat is er nou leuker om je vader er met twee vingers in je neus omhoog uit te rijden. Dat is dus het patroon van de middag. Verder was het wel gezellig....

Zo'n 15 km. voor Tournai, zit ik echter redelijk stuk. De tas met semi verboden middelen wordt tevoorschijn gehaald. Het helpt. Onder aanmoedigingen van Steven halen we de meet. Ons geboekte en gedeeltelijk aanbetaalde chambre d'hotes heet 'Au roi de radis'. Tja. Wij bellen aan. Had onderweg nog een berichtje gestuurd dat ons arrivee iets vertraagd was door 'omstandigheden'. Netjes in het Frans overigens.
Enfin, na op de bel te hebben gedrukt, pas de reaction. Ook na een tweede en derde keer niet. Hmmmm....

Hangt een briefje op de deur. Vertaald: als ik er niet ben kun je me op het volgende telno. bereiken. Ik bellen.
Krijg ik zijn voice mail. Hmmmm.... Hmmmm...tellement irritante ! Vooral als je moe bent, wilt douchen, eten en slapen. Maar we houden de moed erin. Thuisfront gebeld en zij hadden op de website nog en ander telno. gevonden. Hoera ! Zij bellen. En wij horen de tel in het huis overgaan, maar encore pas de reaction. Wat is het toch met die Walloniërs....

Steven en ik hadden een cafeetje gezien. Stelde voor om daar maar wat te drinken en later terug te komen. Goed plan. We hadden ook dorst. Vooral ik. Voordat we er heen liepen toch nog een keer bellen. En de wonderen zijn de wereld nog niet uit, er werd opgenomen. Monsieur zou er binnen 10 minuten zijn. En ja, het kunnen er één of twee meer geweest zijn, maar hij kwam. Toen ik hem zag, begreep ik ook gelijk de naam van zijn pension....

Wij douchen en met de fiets de stad in want we zaten wat aan de buitenkant. Een locaal restaurantje gevonden waar aardig wat volk zat en de temperatuur circa 29 graden was. Weet niet of het daaraan lag of gewoon aan de mensen zelf, maar het viel ons op dat de mensen met hun eigen eetgroepje totaal niet met elkaar praatten. Maar ach, waarom zou je ook, je komt er om te eten. Praten doe je als je wat wordt gevraagd.
Ik wist toen ook zeker: mijn roots liggen niet in Wallonië, ondanks dat mijn schoonouders - de Wormers - zeggen dat ik vrolijker moet kijken op de foto....

Wij fietsen weer terug en met de ontvangen sleutel kunnen we deze keer wel gelijk naar binnen.
Geen fut om de tas in te pakken voor morgen. We zijn veels te moe en slapen beiden binnen 2 minuten.

Het was een zware, edoch interessante dag.

Morgen naar Frankrijk.

  • 30 April 2012 - 10:11

    Albert En Ilse:

    hallo foxs alles goed, het weer is hier subliem en we nemen aan, dat onze koningin ook bij jullie een vinger in de weerpap heeft we begrijpen dat steven zeer voortvarend is,en alleen nog parijs op zijn netvlies heeft,goede zaak dus eindelijk iemand die van opschieten houdt. in iedergeval laat de wielen snorren bij een bepaalde snelheid hoor je misschien het wilhelmus klinken je weet de techniek staat voor niets.doei.

  • 30 April 2012 - 11:31

    Margie:

    Gelukkig hebben we nu overal mooi weer. Nu wel ingesmeerd?

    Ik zit nu in de achtertuin, wat een rust en wat een heerlijke zon.

    En, Tournai (Doornik) moet vandaag te halen zijn, toch? Succes en genietze op de fiets.

  • 30 April 2012 - 14:48

    Bert:

    Goed bezig mannen. Voor je het weet ben je al in Parijs :-). Hopelijk hebben jullie net zo'n mooi weer als wij dat hebben.

    Leuk om de verhalen te lezen. Succes met fietsen. Doei.

  • 30 April 2012 - 15:13

    Ria & Hans :

    Hee jongens het gaat fantastisch hè. Enig om jullie verhalen te lezen. Vooral vanuit de luie lounge stoel, in blote bast (ja Hans dan natuurlijk hè) in de tuin met chardonnaytje in de hand. Blijf trappen dan moet het goed komen! Cheers ...oh ja en als je de volgende keer Hillegom aandoet niet stiekem voorbij rijden hè boefjes..... Bon soir Hans & Ria

  • 30 April 2012 - 16:07

    Albert En Ilse:

    maarten als je weer een foto van je zelf lanceert steek dan je vinger op, dan weten we dat jij dat bent onze laptop is nml. ongevoelig voor blauw. goeie 4de etappe met je zoon.

  • 30 April 2012 - 20:27

    De Wormers:

    Wij zijn heel trots op jullie, nog een paar 100 KM dan zijn juillie in Parijs.Ook hele mooie foto*s,Maarten kijk wat vrolijkker op de foto.Jullie hebben ook goeie hotels.Totziens en horens, veel plezier. Doei

  • 30 April 2012 - 20:32

    De Wormers:

    Ajax heeft met 2-1 van Twente gewonnen. Maar dat weten jullie al.DOEI

  • 01 Mei 2012 - 06:01

    Margie:

    Mooie aangelegde wegen, en ook zo af....... :-))

  • 01 Mei 2012 - 08:44

    Dick Pauw:

    Hoi Maarten & son,
    Heb een wijziging in mijn bezoekschema deze week. I.p.v. Berlijn ben ik morgenochtend 2 mei onderweg naar Buggenhout (B) en vandaar door naar Brebières (Douai-N-Frankrijk). Maar ik vrees, dat jullie daar dan wellicht al voorbij zijn..? Mocht je daar ergens in de buurt zitten, hoor ik wellicht van je. Succes verder!

  • 01 Mei 2012 - 09:10

    Caroline:

    Respect mannen voor de lange afstanden die jullie afleggen.
    Gestimuleerd door jullie prestaties ben ik afgelopen weekend van Hillegom naar Haarlem gefietst; ik werd direct gestraft met een lekke band... dus ik weet ook weer wat wandelen is...
    Nederland is in opperbeste stemming; een ouderwetse Koninginnedag en Ajax zo goed als kampioen....

  • 01 Mei 2012 - 10:28

    Margie:

    Hee Dick,

    Ze zijn vandaag uit Tournai vertrokken op weg naar Saint-Quentin in Frankrijk. Dus ze zijn dan inderdaad Douai al voorbij helaas :-( Wel vlak in de buurt.

    Hoi Steven,

    Zijn er vandaag ook weer veel heuvels? Gisteren hadden jullie een stuk 8% stijging, hoe bevalt het klimmen? Volgens mij ben je een berggeit :-)


  • 01 Mei 2012 - 11:04

    Celina:

    Hee, succes vandaag hè.
    Ik hoorde van mama dat jullie 8% hebben gehad, knap hoor :)
    En Steven, je hamster is een stinkbom :)

  • 01 Mei 2012 - 12:16

    Arnoud:

    Hoi Fietsers, ik zag jullie nog langsflitsen afgelopen zaterdagochtend, en vroeg me al af waarom jullie links afsloegen opde westlaan, las de reden in het verslag!!
    Goed om te lezen dat de reis verspoedig verloopt en aan de foto's te zien treffen jullie het ook beter met het weer dan wij hier.
    Na vandaag kunnen jullie gaan aftellen naar Parijs.

    Gr. Arnoud

  • 01 Mei 2012 - 12:41

    Arno:

    Hey Goden in Frankrijk.
    Jullie nemen het er aan tafel goed van, zie ik. Dat is natuurlijk nodig te aanvulling van alle verbrandde energie. De Eiffeltoren doemt bijna op aan de horizon. Gaat ie lekker ?

  • 01 Mei 2012 - 21:11

    Sharon En Jamie:

    Bonjour, wat gaan jullie lekker hè! Leuke foto's en heerlijk om weer zoals vanouds de verhalen te lezen.....ondanks dat ik niet elke dag reageer ;-)

    Toitoitoi mannen!


  • 01 Mei 2012 - 21:16

    Maarten:

    He Arnoud, volgens mij zijn we rechtsaf geslagen op de westlaan. Anders zitten we nu in Duitsland..... :-)

  • 01 Mei 2012 - 21:19

    Steven En Zijn Vader:

    Merci pour touts réactions.

  • 01 Mei 2012 - 22:23

    Maarten Rooijers:

    He Dick, jammer van het rendez vous. Kum je niet even verder doorkarren ? Of wij moeten een stukkie terug fietsen, maar dat past niet bij de naam van dit blog....

  • 01 Mei 2012 - 22:24

    Maarten Rooijers:

    Sharon: stevenvroeg zich af of Jamie volgende keer ook mee wilde fietsen... ?

  • 01 Mei 2012 - 22:25

    Maarten Rooijers:

    Albert en Ilse: Steven is gevraagd voor nieuwe Franse president. Hij wil echter eerst zijn school afmaken....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: België, Doornik

A Paris au vélo

Gewoon gezellig een stukje fietsen met mijn zoon!

Recente Reisverslagen:

06 Mei 2012

Epiloog

04 Mei 2012

Etappe 6

02 Mei 2012

Etappe 5

02 Mei 2012

Etappe 4

30 April 2012

Etappe 3
Maarten

Met Steven op de fiets naar Parijs

Actief sinds 05 Aug. 2010
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 100966

Voorgaande reizen:

28 April 2012 - 05 Mei 2012

A Paris au vélo

21 Augustus 2010 - 27 September 2010

Bijna elke dag een stukje naar het Zuiden fietsen

Landen bezocht: