Etappe 6 - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Maarten Rooijers - WaarBenJij.nu Etappe 6 - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Maarten Rooijers - WaarBenJij.nu

Etappe 6

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

04 Mei 2012 | Frankrijk, Parijs

Vandaag onze afsluitende rit naar Parijs. Natuurlijk over de Champs, maar onze finish ligt bij de Eiffel Toren.
Daarna het rendez vous met de vrouwelijke helft van het gezin, die vandaag met de auto naar de lichtstad komen, waar we dan nog een paar dagen verblijven.

Maar nu eerst ontbijten en dan en route voor de laatste ca. 85 km.

Paris nous arriverons !
:SMS update:: 3 mei 2012 :
We fietsen langs Aeroport CDG !

:SMS update:: 3 mei 2012 :
Bij de finish onder de Eiffel Toren. Grote klasse van de kleine man !

Donderdag 3 mei
Etappe 6: Senlis-Parijs (slotrit)
Afstand: 92 km.
Weer: grijs, maar droog. In Parijs schijnt de zon !
Fietstijd: 6 uur

Door het slechte weer van gisteren liggen onze spullen over de kamer verspreid om te drogen. Zodoende duurt het inpakken wat langer en komen we pas om 9.00 uur in de eetzaal. Buffet staat er nog, maar na ons eerste bordje te hebben volgelegd komen de ijverige opruimdames al. Automobilisten gaan waarschijnlijk eerder de weg op dan fietsers. De dames vragen wel netjes of wij nog wat willen van het buffet. Zo kunnen we nog een tweede croissantje - en belangrijker nog - een tweede kop koffie veilig stellen.

Om even over half tien op de fiets, is wat laat, maar het routeboekje laat het toe. De dames zouden rond dezelfde tijd vanuit VBK vertrekken. Allen wilden het rustig aan doen vandaag.

Wij zaten aan de rand van Senlis, en hadden al snel door dat we via het centrum naar de uitvalswegen wilden rijden. Niet meer de weg op van gisteren. Via Tom ging dat prima. Na het bos onder Senlis komen we weer op de route die we gisteren hadden moeten verlaten. Richting airport CDG komen er echter nog wat klimmetjes. Een klim van 2 km en nog een kortere klim met maar liefst 11%. Parijs geeft zich niet niet makkelijk gewonnen.

In totaal was de tocht 691 kilometer lang. 115 km. gemiddeld per dag. Een fraaie prestatie, zeker omdat we niet getraind hadden en dit toch zes dagen achter elkaar
hebben volgehouden. Zowel het hoofd als de benen en niet te vergeten het zitvlak.

Hoewel vandaag en gisteren het klimmen mijzelf wat makkelijker afging dan in België en begin van Frankrijk, ziet Steven toch elke keer weer de top als eerste. En terecht.

Toch vraag je je op wat langere stukken dan wel af hoe dat vanuit fysiek oogpunt mogelijk is. De conclusie is, gewoon training. Steven sport door zijn tennis en voetbal elke dag, zit ook nog op zijn fietsie naar de sportclubjes. Zelf kom ik niet verder dan af en toen naar KLM op de fiets en in het weekend een rondje. Natuurlijk als het weer betere is, fiets je ook meer, vooral in de avond. Maar dat is er allemaal nog niet van gekomen. Ook zijn er na mijn Rome trip toch wel wat kilootjes bijgekomen. Get dalen gaat dan ook sneller dan Steven, de wet van de zwaartekracht !
Voila het verschil, ook wel mooi om te zien, de jeugd heeft immers de toekomst !

Daarnaast natuurlijk het mentale gedeelte, wat kan je verwachten van een jongen(tje) van 12 als het weer vaak tegenzit en de afstanden soms langer zijn dan ze op papier aangaven. En gemiddeld per dag 115 km. rijdt. Geen gemopper of gedoe. gewoon doortrappen en dat is grote klasse. Natuurlijk met Parijs inzicht, gaat het allemaal wat makkelijker, maar vooral de afgelopen dagen kwam het naast fysiek ook vooral op mentaliteit aan. En het is erg leuk om te constateren dat dat wel goed zit !

Terug naar de route. Het boek heeft voor ons een speciale route naar Parijs bedacht. Via de Noord-Oost kant langs CDG om vervolgens via wat gehuchten langs het Canal de l'Ourco de hoofdstad binnen te rijden. Prachtige route zodat je de wat naargeestige banlieux (voorsteden) niet aan hoeft te doen. Je hebt zo lange tijd geen idee dat je een wereldstad nadert.

Dan komen we bij de Pereferique, daar onder door en dan is het gelijk andere koek. Druk. Goed opletten en even goed onze eigen route bepalen. Die gaat via de Rue de St. Martin (jaja), over rue de Rivoli (wat een drukte), langs de Jardin des Tuileries naar Place de la Concorde. Mooie route. Vervolgens draaien we rechts de Champs Elysess op, we voelen ons als in de Tour !

We rijden omhoog naar de Arc de Triomphe en belsuiten vlak daarvoor af te slaan richting de finish, de Eiffel toren. Hij is natuurlijk al inzicht ! Langs de Seine bereiken we hem. We zijn er. Mooi ! Trots gevoel, om meerdere redenen.

We parkeren onze fiets in een klein parkje met een mooi uitzicht op de toren. Maken wat fotos en feliciteren elkaar. Even bellen met het thuisfront, zij zijn inmiddels ook in Parijs gearriveerd. Voordat we naar het hotel bij Porte D'Orleans in het Zuiden van Parijs afreizen, nemen we nog een ijsje. Smaakt erg goed. Naar overwinning !

Dan de laatste 5 km naar het hotel, dwars door de stad weer. Steven rijdt en laveert alsof hij hier elke dag door de stad scheurt. Grappig om te zien. Dan de laatste bocht en dan zijn we bij het hotel.

Margie en Celina, de rondemissen, staan voor het hotel met de prijzen.
Eigenlijk is dit de echte finish, ook voor Steven ! Hij krijgt een (choco) medaille en een prachtige beker met inscriptie (en zeer verdiend!) . We parkeren de fiesten en gaan aan de drank op het terras naast het hotel. De verhalen en ervaringen worden verteld van deze memorabele week.

Het is mooi zo. Heel mooi !

:SMS update:: 4 mei 2012 :
8.00 uur. Parijs staat op, maar wij hoeven nog niet. Dat is maar goed ook want de beentjes voelen wat stijf aan. Zoëven via de mail nog wat finish fotos naar het blog gemaild. Het verslag van de laatste etappe volgt nog. We zijn nu tot zaterdagavond in Parijs.
En... we fietsen niet terug... :)

• 03 Mei 2012 - 06:39

Buurvrouw:

succes met het laatste stukje

• 03 Mei 2012 - 07:07

Doreen:

Succes! Mooie prestatie voor jullie beide! Ben benieuwd naar alle verhalen volgende week!

• 03 Mei 2012 - 07:23

Sabine:

Toppie jongens, echt knap.
    Succes met de laatste lootjes en geniet van Parijs met de dames.

• 03 Mei 2012 - 07:56

Chantal:

Succes!

• 03 Mei 2012 - 12:45

Ronald:

Ik neem aan dat jullie wel in het "geel" in Parijs aankomen....

Chapeau!!!

• 03 Mei 2012 - 15:45

Sabine:

GEFELICITEERD!
    Nu lekker genieten van het Franse leven met de dames.

• 03 Mei 2012 - 16:21

Karin:

Van harte gefeliciteerd mannen!
    Nog veel plezier in Parijs de komende dagen.

• 03 Mei 2012 - 16:32

Rein:

Fantastisch gedaan, geniet van Parijs

• 03 Mei 2012 - 17:27

Caroline:

Bravo! Veel plezier nog met z'n 4tjes.
    Tot maandag.

• 03 Mei 2012 - 18:56

Ria:

Jemig de pemig, jullie zijn der al!! Geweldig zeg, ik was gister en vandaag in
    Luxemburg voor het werk en had jullie even niet gevolgd. Gefeliciteerd met deze prestatie en Steven wat sta je toch cool op al die foto's! Heel veel plezier in Parijs nog met hopelijk een zonnetje. Amicalement, Ria

• 03 Mei 2012 - 18:56

De Wormers:

Wat een mooie beker en gouden plak, wat zijn wij trots op jou Steven.En nu lekker genieten met Mama en jou grote zus.Wij zien jullie weer gouw terug.Doei

• 03 Mei 2012 - 19:42

Albert En Ilse:

van harte gefeliciteerd met het behaalde succes, vooral steven een hele prestatie voor een 12 jarige de beker en plak moet je wel een ere plaats geven in jullie huis geven, ik neem aan dat er nog wel meer komen want de smaak zit er wel in. nu nog maar nagenieten met z'n allen hopelijk is het weer bij jullie beter dan hier. groetjes van de modder trappers uit de haarlemmermeer. doei

• 03 Mei 2012 - 20:32

Achter Het Rode Hek:

Goed gedaan jongens, vooral die kleine, maar ook goed van jou Maarten dat je hem toch bijgehouden hebt. Volgend etappes naar Santiago?
    Groet Jörg en Ofra

• 03 Mei 2012 - 21:35

Arno En Thomas:

Hey Mannen. We zitten even te kijken op jullie Blog. We zijn trots op jullie. Ik (Arno) hoop ook nog eens zo'n stoere tocht met een van mijn zoons te maken. Echt gaaf.
    Wees maar trots op jezelf Maarten, en op Steven.
    Groet !! en een paar High Five's

• 04 Mei 2012 - 06:29

Bert:

Gefeliciteerd!! Top gedaan. Enjoy Parijs en tot maandag.

• 04 Mei 2012 - 08:08

Marjo & Dennis:

Geweldig gedaan, mooie prestatie, gefeliciteerd allebei!

• 04 Mei 2012 - 08:39

Hans:

Hallo Maarten en Steven, weer met plezier jullie tocht gevolgd, Heel goed gedaan en gefeliciteerd.
    Ik stelde iets dergelijks voorzichtig voor aan mijn zoon van 12, en hij startte bijna een ontzoningsprocedure (of zoiets)...

groet en nog fijne dagen in Parijs

• 04 Mei 2012 - 09:31

Arnoud:

Hoi Steven en Maarten,
    Geweldig goed gedaan, zeker voor Steven en ondanks het ontbreken van training de finish gehaald!!
    Ik heb genoten van de updates en de verhalen. Geniet nog even lekker van Parijs.

• 06 Mei 2012 - 14:02

Arno En Thomas:

Hey dat Roze Shirt staat je WEER goed op deze finishdag, Maarten. En niks te klein. Je bent in vorm. Steven ook top in het Rood. Super Jongens !
    Wij hebben een klein aanloopje gedaan met 92km op zaterdag. Wie weet .....