Etappe 5 - Reisverslag uit Senlis, Frankrijk van Maarten Rooijers - WaarBenJij.nu Etappe 5 - Reisverslag uit Senlis, Frankrijk van Maarten Rooijers - WaarBenJij.nu

Etappe 5

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten

02 Mei 2012 | Frankrijk, Senlis

:SMS update:: 2 mei 2012 :
Om 18.00 aangekomen in Senlis na 116 km, waarvan de laatste 70 in de regen. Steven bleef gewoon lachend en grappend doortrappen. Ben een trotse vader.

Dinsdag 2 mei.
Route: St. Quentin - Senlis
Afstand: 116 km.
Weer: in de middag allen maar regen. 3/4 van de dag
dus erg nat !
Wind: ja

We hebben besloten ook in het hotel te ontbijten. Het ontbijt is net als het huis: vrij statig. Steven vindt het maar niets. Alleen maar kaas en jam als beleg. Dat is toch niet lekker en daar kun je toch niet op fietsen.
Maar stokbrood 'bloot' gaat er ook wel in.

Dan is het weer en route. Volgens het routeboek wat minder km dan de laatste dagen, maar wel weer boven de 100. Edoch, je weet maar nooit, de weg kan weer ophouden, het kan hard gaan regenen, er kunnen wilde zwijnen achter je aan komen, etc. etc.

Dankzij Tomt zijn we de stad weer snel aan de goede kant uit. Het eerste gedeelte rijden we door het stromgebied van de Somme. Het rijdt redelijk door en het is nog droog, al belooft de lucht boven ons wat anders. Vanaf Nyon op een km of 35 van de start is het dan ook afgelopen met het recreatieve fietsen en gaan de sluizen open boven. Regenspullen aan en we gaan vrolijk door. Voor Compiègne rijden we door het Forêt, maar dan veel auto's ook, en wat is er leuker dan met 80 km. per uur langs een paar pedalerende fietsers te razen, stupide !

In Compiègne aangekomen is het tijd voor de lunch en om even op te drogen. Het is een klein restaurantje aan de rand van de stad. We hebben veel bekijks. Zal wel door mijn KLM.com broek komen. Hij is ook erg licht blauw. Voor ons wordt een speciaal kinder-vader-ik-ben-nat-en-ik-moet-nog-40km-fietsen in elkaar geflanst, kip met frites, en dan stappen we om 15.00 uur weer op de fiets.

De route splitst zich hier. De originele variant naar Santiago gaat niet door Parijs maar ten Westen ervan over Chartres. In Tours komen deze variant dan weer op de hoofdroute. Gisteren kwamen we onderweg twee zeer vitale 60+ ers tegen uit NL die St. Jacobs route reden. Tijdje mee gepraat. Vanuit NL is hij ruim 2000 km. Ze reden hem op 'normale' (lees: geen E-bikes). Knap hoor.

Het bos onder Compiègne is nagenoeg auto vrij, dat rijdt een stuk prettiger. Als we het bos uit zijn nog door wat typische kleine Franse gehuchten met een kerk, wat boederijen en oude huizen.

Maar dan. We moeten naar Senlis, nog iets van 6 km.
Maar de wegen op de kaart hier vandaan zijn wel erg donker rood, dik en met zwarte lijnen er naast. In de categorie van wegen heb je bovenaan autosnelwegen, en deze zit er net onder. Op de 'oprit' staan ook allemaal van die snelle borden, blauw met péage enzo. Ook de groene bordjes zien er snel uit.
Maar goed, er staat niet dat je er niet mag fietsen, dus god zegen de greep en gaan. O ja, en het plenst nog steeds.

Toegegeven dit was niet het plezantste stukje van de route, camions met 110 km. per uur langs je heen.....
Thuis hadden we voor vandaag een Campanile hotel geboekt. Niet een van mijn slimste momenten. Als je wel eens in FR bent geweest, weet je nl. wat voor hotel dat is en belangrijker nog, waar dat precies ligt.
Het is een hotel(keten) voor doorreizende automobilisten, vaak bij afritten van snelwegen of bij bijzonder drukke, met veel wegen, breed en druk ook, kruispunten. Met de fiets dus wat lastig te bereiken.

Maar ook nu we redden het weer. En het hotel is redelijk fraai, niet te vergelijken met een Formule 1. Nette kamer (met warm bad!) en een breed gesorteerd restaurant. Na de regen van vandaag, wilden we niet meer de stad in.
Bovendien wilde we op de Ipad ook Ajax kampioen horen worden. Leve internet radio en WIFI. En Ajax wordt kampioen! Heel mooi.

En nou wij nog.
Maar dat moet morgen gaan gebeuren.

• 02 Mei 2012 - 22:17

Margie:

O wat een lekkere toetjes.........

• 02 Mei 2012 - 22:23

Jonno:

Veel succes en plezier richting de finish! Tot nu toe een indrukwekkende prestatie van Steven!

• 03 Mei 2012 - 06:58

Caroline:

Ik vind het óók knap van Maarten hoor...

Gefeliciteerd met het 31e kampioenschap; Ronald is helemaal losgegaan...

• 03 Mei 2012 - 08:11

Margie:

Zo, we zijn er klaar voor, op naar Parijs om de mannen in te halen en te huldigen. Ik ben supertrots op Steven en op Maarten!

• 03 Mei 2012 - 08:12

Celina:

Succes met jullie laatste dag!
    Wij komen naar jullie toe !

• 03 Mei 2012 - 08:44

Karin:

De laatste loodjes... Nog even stevig doortrappen en dan hebben jullie wederom een heldendaad verricht!
    Super hoor...