Etappe 30 - Reisverslag uit Rome, Italië van Maarten Rooijers - WaarBenJij.nu Etappe 30 - Reisverslag uit Rome, Italië van Maarten Rooijers - WaarBenJij.nu

Etappe 30

Door: fietsjeookterug

Blijf op de hoogte en volg Maarten

22 September 2010 | Italië, Rome

Woensdag 22-9-2010
:SMS update:: 22 september 2010 :
Aanloop naar Pitigliano en het uitzicht is fantastisch mooi op het oude stadje.

:SMS update:: 22 september 2010 :
Tourflits. Toscane uit en Lazio in. Ik hoop dat het dan ook klaar is met die heuvels... Pfff..

:SMS update:: 22 september 2010 :
Tourflits: na een inspannende fietsdag nu ontspannend met een gelato aan het Lago di Bolsena.

:SMS update:: 22 september 2010 :
Woensdag 22 sept. 2010.
Etappe 30.
Montemerano - Bolsena 58 km. (2620 - 2678 km.)
via: Pitigliano, Casone en Gradoli.
Zon en heet.

:SMS update:: 22 september 2010 :
Etappe verslag. Ik zal er geen doekjes om winden. Het was een zware dag. Fysiek dan. Kwam door het terrein. Van de 58 km. vandaag, heb ik er 50 omhoog gereden. Het kunnen er een paar meer of minder zijn geweest. Daar wil ik vanaf zijn. Maar het was best veel. Toscane op de fiets is me wat hoor. Mooi landschap alleen jammer van die heuvels... De fietsers onder ons weten dat je beter 1 berg kunt hebben dan dit. Daar stel je je nl. op in en als je boven bent is het klaar. Lekker binair. Makkelijk. Een berg is ook mannelijk. Voorspelbaar. Toscane daarentegen is vrouwelijk. Moeilijk, gecompliceerd, onvoorspelbaar, maar ook mooi...
Zaterdag was ook een lastige dag maar op een ander vlak. Mentaal. En we weten allemaal dat dat moeilijker is dan een fysieke beproeving...
Vandaag was het ook weer warm. 30 graden. Wat kan een mens transpireren bij die temperatuur zeg. De (hele) fles wijn van gisteravond was er snel uit. Mooi verhaal nog over die fles maar dat later...

:SMS update:: 23 september 2010 :
...het begon al bij het ontbijt. Mooie oude ruimte met een rijkelijk gesorteerde keuze aan ontbijt dingen. Ook veel cake en taart. Die lust ik ook! Op de achtergrond een passend italiaans zondag ochtend muziekje. En dat in het midden van de week. Laura P. en Andrea B. waren het geloof ik. Je kijkt eens naar buiten de cypressen, de wijnranken, het zwembad en de vinotheek niet te vergeten en vraagt je dan af of Rome echt wel mooier is dan dit. Maar de vraag stellen is hem beantwoorden. Bij het betalen van de conto een kleine verassing. Ik zie dat de rekening van het restaurant hoger is dan die van de logies. Vreemd denk ik. Even navragen. Bij de factuurcontrole - we werken immers op een controlers afdeling - staat er een dubieuze post op. Als ik vraag aan het zeer vriendelijke personeel wat dat precies is laten ze de menu kaart zien en wijzen aan welke wijn ik had gekozen. Dat klopte, ik had die wijn geselecteerd. Alleen de prijs kolom stond zo ver naar rechts en niet op dezelfde ...

:SMS update:: 23 september 2010 :
... regel, zodat ik in het restaurant de verkeerde prijs had gezien. Het was ook vrij donker in het restaurant... Het kan ook de invloed van de 4 glazen eerder die middag zijn geweest... Het personeel beaamt nog dat ik een zeer goede keuze heb gemaakt en dat dit de beste wijn van het landgoed is. Daar houd ik nou van. Vakkundig personeel die weten wat ze in hun assortiment hebben. Hij was ook erg lekker. Ik leg mijn verwarring uit en we moeten er allemaal om lachen. Ze vragen of ik het vervelend vind, maar ik zeg dat hij ook wel heel erg lekker was. Het is helemaal goed zo. Op zo een moment begrijp je ook de verbazing bij de ober de vorige avond, als ik zijn vraag of ik echt wel de hele fles wil ipv een glas, met een volmondig ja beantwoord...

Voordat ik wegga, krijg ik van de vriendelijke meneer achter de receptie nog wat tips, welke wegen ik het best kan volgen vandaag. Met de kaart erbij. De meneer is hier bekend en dat is wel zo fijn. Dan is het tijd voor partiro hierro. (flauw he) Ik maak nog wat fotos en rijd dan na het witte weeggetje wat de meneer me heeft aangeraden. Iedereen die wel eens in den vreemde heeft gefietst of gewoon kan kaartlezen in de auto kent de kenmerken van witte weggetjes. Voor het gros dat bovenstaande eigenschappen niet heeft, hierbij een opsomming: Ze zijn bijna nooit gemarkeerd (geen witte lijnen) (niet erg), meestal rustig (is goed) , slecht wegdek (niet goed), landschappelijk mooi (is goed),over de hele lengte minder stijgen en dalen (is goed), echter wel erg golvend met korte steile pieken, zeg maar kuitenbijters (niet goed !!!). Deze witte weg voldeed aan alle typeringen...

Dan naderen we het plaatsje Pitiglione. De aanloop is schitterend. Het stadje ligt tegen een rotswand gebouwd. De rotswand moet je dus ook wel eerst op (via de weg hoor). 13 procent, 1 km. Je moet er wat voor over hebben. Het plaatsje is schitterend, ook omdat er nog niet zoveel toeristen zijn. Als ik mijn koffie drink heeft mijn Santos veel bekijks van een engelse meneer. Ik vraag of hij mijn fiets mooi vindt (dat is ie ook wel). Hij legt uit dat hij een fiets engineer is en zelf fietsen ontwerpt. Is erg onder de indruk van 'mijn configuratie'. We praten gezellig over een capu nog wat verder. Ook met zijn vrouw die graag in NL wil fietsen. Leuke lui en open minded. Daar houd ik van.

Dan weer verder op de fiets. Er volgt een heel zwaar stuk, en voor de koffie was het ook al niet makkelijk. Stevige klim, en ook weer golvend. En het is warm, erg warm. De km-ers op mijn teller kruipen voorbij. Het lijkt wel of ze vast zitten. Ook wel mooi van zo een trip. De ene dag fiets je lachend 130 km. en de andere dag met moeite de helft. Ach ja, de omstandigheden hè. Marcus zei het al.

Als ik na wat gepuf en gehijg in Bolsena kom en nog eens op de kaart kijk, besluit ik om hier te blijven.
In een leuk hotelletje aan het meer heb ik mijn onderkomen voor deze nacht.

s'Avonds is het restaurant besluit ik Mixta pescaia di Lago te nemen. Ik houd wel van streekgerechten. Altijd spannend. Ik krijg een bord met ca. 50 kleine visjes... Erg lekker, wel wat zoutig... maar een kniesoor die daar op let. Neem nog een wijnte erbij (wel goed op de kaart kijken nu). Na de koffie krijg ik nog een digestif. Kijk in mijn culinaire woordenboekje (handig hoor..). Er staat: "als u een digestif krijgt aangeboden is dat vaak een kruiden- of notenlikeur. Het gebruik wil dat de fles op tafel wordt gezet. Dat laatste gebeurt echter nog maar zelden". Heb ik even mazzel....


  • 22 September 2010 - 13:34

    Ton D:

    Rome is op 7 heuvels gebouwd. Dus van die heuvels ben je nog niet af! Tot aan het bittere eind.

  • 22 September 2010 - 15:18

    Albert En Ilse:

    hallo de foto's bekeken,je zou daar nooit meer weg willen, vergeleken met ons hier is het maar behelpen met de natuurschoon.maar ja we doen het er maar mee. groetjes de waterlelies uit hfddrp.

  • 22 September 2010 - 15:21

    Zaandijkers:

    Wow Maarten, wij vinden het te gek wat je allemaal presteert. Proost op je gelato! "Kom op Maarten geef nou gas", zou Jamie zeggen.

    Groetjes, André, Sharon en Jamie

  • 22 September 2010 - 17:48

    Chiel:

    Zoals ik je al per sms meldde zijn we komend weekend in Berlijn, waar we onze Arnout bijstaan bij het lopen van de marathon. Pas eind october gaan we weer naar Lazio.
    Je hebt het lekker snel gedaan, want nu ben je echt onder de rook van Rome.
    Het volgende meer is Lago di Vico, erg mooi en rustiek en daarna natuurlijk Lago Bracciano, waar je je fiets uiteindelijke moet brengen.
    Nog veel plezier met je gezin daar en we kijken uit naar je verhalen!

  • 22 September 2010 - 19:45

    Maarten:

    Hoi Chiel, bedankt. Voor de goede orde, ik rijd met de fiets wel eerst door naar Rome hoor. Dat moet he...:-) Daarna is het weer terug naar het noorden,nar het meer, maar dan waarschijlijk met de trein. Dan mag het ! Viel Spass in Berlin.

  • 22 September 2010 - 20:18

    Sylvia:

    Hoi Maarten , vandaag van je vrouw gehoord wat een bikkel je bent en ik wilde je sterkte wensen met de laatste loodjes!!!

    ciao
    (sportmaatje)

  • 22 September 2010 - 20:19

    Mandy En Familie:

    Wij doen het je niet na hoor petje af. Het ziet er allemaal prachtig uit de omgeving enzo. Volgens mij ben je wel wat kilo's kwijt geraakt mager koppie hoor :) het ga je goed en geniet ervan. Grtjes

  • 22 September 2010 - 21:18

    Margie:

    Hee Maarten,

    Heb je gezien dat Ilja heeft gereageerd bij Rustdag (Genua)?

    En Sylvia daar sport ik op woensdagochtend altijd mee, leuk dat ze meteen heeft gezocht naar je site en een reactie heeft geplaatst. Toppie Syl! :-)

    Verder zag ik dat Mandy en familie je ook al flink afgevallen vonden. Het is leuk om te zien dat heel veel mensen je volgen en met je meeleven!

    Nou, slaap lekker en morgen nog een zware klim, veel sterke en plezier!

  • 23 September 2010 - 06:27

    Ton D:

    Wat een mooi landschap toch waar je door heen komt. En ook de plaatsjes. Ben stikjaloers. Succes met de laatste heuvelachtige kilometers.

  • 23 September 2010 - 06:30

    Caroline:

    Schitterende foto's weer Maarten!

    En dank voor de complimenten voor de vrouw in het algemeen. Vergeleken worden met het mooie Toscane voelt goed.

    En tja.. gecompliceerd.... Ik denk dat wij gewoon erg nadenken over het leven...
    Ik zie bij jou dit vrouwelijke trekje ook naar boven komen als ik je filosofische gedachten zo af en toe lees. Of zijn die ontsproten uit jouw brein na een goede fles wijn?

  • 23 September 2010 - 12:24

    Cecile Bosman-Peelen:

    Hallo Maarten,

    ik hoorde van mijn vader van je fietstocht. Dapper hoor! Ik doe het je niet na! Veel succes met de laatste loodjes...

  • 23 September 2010 - 16:21

    DE WORMERS:

    Nou Maarten je kan er nu nog om lachen.IJ hebt leuke foto*s gemaakt,nu nog 119km dan bent je in Rome.Ik zie jou zondag wel.Tot ziens,Doeiiiiiii

  • 23 September 2010 - 16:37

    Maarten Rooijers:

    He Mart, de klim naar Montefiascone was nog te doen, muv de nieuwe teer/asfalt laag. Die vanaf Viterbo was heftiger... Kwam ook door de warmte rond 13.30 en de drukte en het slechte wegdek. Maar we zijn weer boven gekomen..;-)

  • 23 September 2010 - 18:21

    Margie:

    Leuke straatjes in Bolsena.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Rome

Maarten

Met Steven op de fiets naar Parijs

Actief sinds 05 Aug. 2010
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 100967

Voorgaande reizen:

28 April 2012 - 05 Mei 2012

A Paris au vélo

21 Augustus 2010 - 27 September 2010

Bijna elke dag een stukje naar het Zuiden fietsen

Landen bezocht: