Etappe 32, Slotrit - Reisverslag uit Vatican City, Vaticaanstad van Maarten Rooijers - WaarBenJij.nu Etappe 32, Slotrit - Reisverslag uit Vatican City, Vaticaanstad van Maarten Rooijers - WaarBenJij.nu

Etappe 32, Slotrit

Door: fietsjeookterug

Blijf op de hoogte en volg Maarten

24 September 2010 | Vaticaanstad, Vatican City

Vrijdag 24 september 2010 ***FINALE***
:SMS update:: 24 september 2010 :
Voor de liefhebber de route van de laatste dag: Ronciglione, Sutri, Trevignano, Anguillara Sabazia, Osteria Nuova, Boccea, Casalotti, Roma Cornelia, Roma San Pietro (St. Pietersplein). Afstand ca. 70 km. Het wordt donker boven...

:SMS update:: 24 september 2010 :
Tourflits: nieuws van het stickerfront. Alleen de NL sticker hangt nog aan een zijde draadje aan de tas. Hij moet het nog 40 km. vol houden. Je maintendrai !



:SMS update:: 24 september 2010 :
IK BEN ER !! ROME.
Het St. Pietersplein!
Na 5 weken onderweg, 32 etappes en 2800 km. hebben we het geflikt...



:SMS update:: 27 september 2010 :
Vrijdag 24 september 2010.
Etappe 32. Ronciglione - Roma San Pietro (St. Pietersplein). 61 km. (2739 - 2800 km.)
via Ronciglione, Sutri, Trevignano, Anguillara Sabazia, Osteria Nuova, Boccea, Casalotti, Roma Cornelia, Roma San Pietro (St. Pietersplein).
Zon met een enkele bui.

Etappeverslag. Op de laatste fietsdag is het tevens de eerste keer dat ik zelf mijn ontbijt moet maken. Ik zit nl. in een appartement. Er staat zo'n turks/frans koffiezet apparaatje, bestaande uit twee compartimenten. Nooit begrepen hoe die dingen werken en hoe je daar drinkbare koffie uit kan krijgen. Omdat koffie wel erg belangrijk is, besluit ik er nog eens aandachtig na te kijken. Ik probeer wat met water en koffie. Maar het apparaat begrijpt mij niet. Diegene die er wel mee om kan gaan, moet het me maar eens uitleggen. Dan maar thee in de morgen. Dat kan ook.

Ik pak al mijn spullen bij elkaar en kijk naar het route schema voor vandaag. Nog een behoorlijke klim na Sutri richting Trevignano. Daarna nog wat licht golvend op en neer naar de voorsteden van Rome. Natuurlijk, Rome zal zich niet zo makkelijk gewonnen geven. Hoewel het wat bewolkt is en de voorspellingen voor vandaag slecht waren, is het nog een graad of 20. De klim gaat grootendeels in zijn 1 naar boven. De laatste loodjes zijn zwaar. Ook als de zon niet schijnt, kun je behoorlijk transpireren.

Als ik boven ben is dat mijn laatste beklimming van deze reis, alleen besef ik me dat nog niet echt.

Na Trevignano rijd ik langs de camping waar NA de rit de fiets moet worden teruggebracht en ingeleverd voor transport terug naar VBK. Ik besluit maar even een kijkje te nemen als ik toevallig het fietsbusje van de transporteur zie staan bij de camping. De chauffeur is een vrolijke brabander. Ik vraag hem wanneer hij gaat rijden. Met een half uurtje is zijn antwoord. En de volgende rit, vraag ik. Over een week of twee, antwoordt hij. Nou heb ik mijn fiets niet gelijk nodig als ik weer in NL ben, maar het zou toch mooi zijn als hij weer snel bij me is, denk ik dan. Ik zeg tegen de aardige meneer dat ik toch nog wel eerst graag naar Rome wil fietsen en de fiets dan morgen wel kan brengen. Dat vond hij een goed idee en zegt dan ga ik wel even de baas bellen op het hoofdkantoor in Vessem en vragen of ik hier nog een dagje langer kan blijven. Zo gezegd, zo gedaan. Maar de baas in Vessem, met het planbord waarschijnlijk voor zijn neus, vindt het een minder goed idee. Het is niet anders en het is ook zeker geen ramp. Dan mag mijn fiets wat langer in Italië blijven. Het is zo als het is. Zoals wel vaker deze reis.

Dan door langs Lago di Bracciano naar Anguillara. Daar nog snel een koffie voor de laatste 40 km.

Het routeboekje beschrijft de route hoe via de westkant Rome binnen te rijden, naar het St. Pietersplein. Dat is voor mij ook het eindpunt, de finish.

Halverwege de koffie en de St. Pieter begrijpen het route boekje en ik elkaar weer eens niet. Dan maar op mijn eigen manier naar het Vaticaan denk ik !

Voor Rome begint de lucht snel te betrekken. Er komt een enorme bui naar beneden. Dikke druppels. Zegening van boven denk ik dan. Maar wel te vroeg ! Ik schuil wat onder een boom langs een uiterst smalle weg. Veel bladeren heeft de boom echter niet meer, dus veel soelaas biedt het derhalve niet. Dan maar door, dan maar nat naar Rome.

Ik rijd een aantal voorsteden door en als ik het idee heb dat ik binnen de stadsgrens van Roma zit, pak ik Tom en tik Vaticaanstad in. Gaaf, waarchijnlijk het enige land waar je geen straatnaam hoeft in te vullen. Nog (maar) 8.2 km geeft Tom aan. Dat is naar de school van Celina heen en terug denk ik dan. Dan schiet het al lekker op...

Het verkeer is erg chaotisch in Rome. Ik had niet anders verwacht. Lange rijen bij stoplichten en auto's die dan dicht tegen de stoep staan. Je kunt er rechts niet langs. Dan maar links, of over de stoep. We zijn wel ervaren fietsers geworden inmiddels.

En dan de laatste kilometer volgens Tom. De rode finishvlag heb ik gemist blijkbaar. Ik rijd door een klein straatje en dan rechtsaf...en daar ligt hij. Het St. Pietersplein..... Ik kijk en stop....
Dan zeg ik heel hard YES !
Ik rijd, nee zweef, de laatste 200 meter het plein op. Parkeer mijn fiets op het midden van het plein en ga zelf tegen een paaltje aan staan op 5 meter van mijn Santos.

Ik moet het even verwerken, na 5 weken en 2800 kilometer fietsen ben ik in Rome, bij de St. Pieter. Dit is het dan...

Ik blijf nog een tijdje staan. Geen andere fietsers vandaag, natuurlijk wel veel toeristen. Veel mensen kijken naar mijn fiets, lopen achterom alsof ze een nummerbord denken te zien. Mijn nummerbord is mijn NL sticker. Hij heeft het ook gehaald. Ik word aangesproken door een stel. Uit Roemenië. We praten wat over de reis, ze willen met mij en mijn fiets op de foto. Grappig.

Dan even naar huis bellen. Ook een mooi moment. Ja, we zijn er echt!

Ik blijf daarna nog een half uurtje op het plein. Word nog aangesproken door twee Oostenrijkers in "burger" die gisteren op de fiets zijn aangekomen. Ervaringen worden uitgewisseld.

Dan gaat om 15.00 uur de Friezenkerk open. Die zit links naast het St. Pietersplein. Ik had gelezen dat je daar een oorkonde kan halen. Die is voor mensen, pelgrims, die te voet of met de fiets vanuit Nederlannd naar Rome zijn gegaan. Dat lijkt me wel een mooie beloning.

De kerk is open en ik krijg van een vriendelijke dame de oorkonde, die zij op mijn verzoek met mijn personalia invult.

Daarna weer over tot de orde van de (laatste) dag. Naar het hotel. Dwars door de stad over de ringweg. Spannend.
Het hotel bevindt zich in een appartement, gebouwencomplex, met een gemeenschappelijke ingang. Samen met de Romeinen naar binnen.

In de avond laat bij het diner, denk je natuurlijk nog eens na over de reis. Het gevoel dat het echt klaar is, was er toen nog niet eens. Dat kwam pas de volgende dag. Dat was het moment dat ik voor het eerst mijn fietsschoenen in de tas deed en kon opbergen. Toen wist ik dat het echt klaar was...

Morgen komt de familie voor het rendez-vous en om deze fantastische reis en ervaring op een leuke manier met een weekend Rome met zijn 4-en af te sluiten.

Als ik in bed lig, hoop ik dat ik het gevoel, de beleving en hoe je tegen mensen en zaken aankijkt zoals ik die nu heb en ervaar, nog lang mag vasthouden.

Dat zou heel mooi zijn.

  • 24 September 2010 - 08:15

    Albert En Ilse:

    hallo maarten mogen wij jou langs deze weg feliciteren met het behalen van je gestelde doel,rome klein woordje, maar om dat te kunnen bereiken zijn er grote daden voor nodig.wij hebben,ook geen moment getwijfeld dat je het niet zou halen dus nogmaals proficiat ook voor margie en de kinderen, je zult maar zo'n man en vader hebben.we nemen aan dat je vanavond je maaltijd bij paus benedictus zult gebruiken, grapje er zullen wel genoeg hotelletjes daar in de buurt zijn.in ieder geval smul ze en de groetjes van ons de zandhazen uit hoofddorp.

  • 24 September 2010 - 09:53

    Ton Dieben:

    AUGURI!!!!!!! Gefeliciteerd met het bereiken van je gestelde einddoel! Drie werf Chapeau! Ik had al ontzag voor je toen ik van je trip hoorde maar nu helemaal. Ik zal je voortaan met U aanspreken!

  • 24 September 2010 - 12:01

    Yvonne:

    En heb je iets leuks aangetrokken voor vandaag? Moest lachen toen ik het verhaal over het postkantoor las, kan me precies indenken hoe jij daar gestaan hebt. Gefeliciteerd met deze enorme prestatie. Geniet van je laatste week sabbatical. Zie je weer op HK.

  • 24 September 2010 - 12:18

    Rein:

    Fantastisch Maarten,
    Prachtige prestatie, gefeliciteerd.
    Geniet nog even een paar dagen van Rome.

  • 24 September 2010 - 12:20

    Marco:

    Maarten, gefeliciteerd met deze prestatie.
    Aangezien je ruim binnen de tijd zit kun je gerust een stuk terug fietsen en ergens halverwege het vliegtuig pakken.

    Gr en tot ziens op HK
    Marco

  • 24 September 2010 - 12:25

    Marianne:

    ROME, ROME, ROME!! Wat klinkt dat mooi! Echt een fantastische prestatie.
    Heb je nu niet het idee: wat als ik nog een stukje verder fiets? En nog een stuk...?
    Ga het wel missen om mijn werkdag met "de updates van Maarten" te beginnen. Het gevoel dat er iemand is die gewoon echt iets leuks aan het doen is ;-)
    In ieder geval Van Harte Gefeliciteerd en geniet van de laatste dagen daar.

  • 24 September 2010 - 12:25

    Arnoud:

    Maarten,

    Van harte met het volbrengen van je tocht, ik denk dat je nog lang en met veel plezier zult terugdenken aan deze geweldige ervaring.
    Het volgende week opnieuw opstarten bij de KLM lijkt mij de zwaarste col?

    Gr. Arnoud

  • 24 September 2010 - 12:37

    Arno:

    Toppie !!

    Gefeliciteerd ! Wat een gevoel moet dat zijn....
    Laat die maar ff lekker binnenkomen !

    Dikke dikke dikke :-D

    "Maarten je gaat het doen..." stond er op het fietspad in Hoofddorp slechts 34 dagen geleden..

    Wow, zou daar nu wel even naast je willen staan !

  • 24 September 2010 - 12:52

    Karin:

    Chapeau! Niet omdat je Rome bereikt hebt, want dat was niet jouw doel op zich. Maar omdat je gedaan hebt wat veel mensen niet zomaar even zullen doen. iedereen loopt wel eens rond met de vraag of het leven wat je leeft het nu helemaal wel is. Iedereen heeft wel eens wilde plannen, maar daar blijft het vaak bij. De verplichtingen van alledag zijn vaak onoverkomelijke drempels. Jij hebt het gewoon gedaan! Dat is bewonderenswaardig. Maar het is ook een bewonderenswaardige prestatie van jouw thuisfront. Margie heeft tenslotte vijf weken de boel thuis draaiende gehouden en de kinderen hebben je vijf weken 'live' moeten missen. Dus ook mijn complimenten voor hen!
    Geniet nog even met elkaar van Rome en tot ziens in een herfstachtig Nederland. Ik zal jouw verhaaltjes voor het slapen gaan missen...

  • 24 September 2010 - 13:10

    Paul L:

    Goed gedaan namens QAM

  • 24 September 2010 - 13:24

    Zaandijkers:

    Maarten, van harte gefeliciteerd met deze waanzinnige prestatie! Wow te gek en wij vonden het ontzettend leuk om je via deze weg te mogen volgen. We hopen je weer snel in het echt te kunnen zien. Hartelijke groeten en tot gauw!

    André, Sharon en Jamie ;-)

  • 24 September 2010 - 13:34

    Margie:

    Hee lieverd,

    HARTELIJK GEFELICITEERD!

    Ik ben supertrots op je!!!!
    Net kreeg ik ook helemaal kippenvel toen je belde dat je er was. Wat een prestatie!

    Wow, wat een heerlijk gevoel dat je er bent en dat alles goed is gegaan.

    Maar ik zal het wel missen om bijna elke dag hotel voor je te zoeken en te boeken :-)



    Fino a domani a ROME!!!

  • 24 September 2010 - 13:43

    Chiel:

    Super Maarten en je weet, Tehran hoeft niet meer. Het geld is binnen, nota bene via AZ contacten....
    Waar logeer je in Rome? Ergens in een klooster tot Margie komt? Die zijn er legio, met logeergelegenheid. Vraag bij de Friezen!
    Tot in oktober, Chiel

  • 24 September 2010 - 14:02

    Jörg (Rood Hek):

    Gefeliciteerd Maarten,
    ik wist dat je het in je had! Het was leuk om je te volgen. Ik hoop dat je nog eens langskomt, als je naar Santiago fietst of zo. Groeten van Jörg , Ofra en Sarah (zij is nog niet weg !)

  • 24 September 2010 - 15:01

    Yvonne:

    Nog even op de valreep.Inderdaad om kippevel van te krijgen. Zo goed van je. Gefeliciteerd. Geniet van je dagen daar.

  • 24 September 2010 - 16:04

    Lina:

    goed gedaan!! nu zing ik niet je bent er bijna! maar je bent er!!
    knap gedaan!!
    tot morgen:)

  • 24 September 2010 - 16:09

    Maarten Rooijers:

    Aan iedereen. Allemaal ontzettend bedankt voor de leuke reacties. Erg leuk om te lezen. Er komt ook nog wel een etappe verslag en een mooie epiloog. Maar dat later. Ik zal zo even de eerste fotos van Rome plaatsen, wel leuk.
    En morgen, Deo Volente (en Deo is in deze KLM...), komt de familie voor de rendez vous.
    Tot later...

  • 24 September 2010 - 16:31

    Ronald:

    Maarten, proficiat en chapeau met het behalen van jouw doel, na 5 weken fietsen!

    Ik neem aan dat de huldiging volgende week in VSB zal plaatsvinden, of moet je nu gelijk bij terugkomst de rondjes om de kerk gaan rijden?

    Geniet er nog even van de komende dagen!

  • 24 September 2010 - 16:38

    Rene:

    Top!!

    Maarten neem me petje voor je af.

  • 24 September 2010 - 18:06

    Lina:

    Hey is het een beetje goed weer in Rome? Vast wel want wij komen morgen!!
    Ik heb zin in om je te zien!! En dan krijg ik er een gratis reisje naar Rome bij (mijn weekend kan niet meer stuk:))

    arrivederci !
    :):)

  • 24 September 2010 - 18:12

    Lina:

    trouwens ik heb je een beetje geholpen met een hotel uitzoeken. (heb ik je ook een beetje geholpen met je reis) En ik weet al dat je gaat vragen: waarom zet je dit allaal niet in een berichtje (hiervoor schreef ik ook al wat). Nou dan ben ik bezig en dan dan weet ik het niet meer en als ik het verzonden heb denk ik ooja!

    wiedersehen

  • 24 September 2010 - 19:50

    Andre:

    Italia, Italia........

    Van harte Maarten, ik wist dat je het kon.

    Groeten,

    Andre

  • 24 September 2010 - 22:08

    Wilna:

    PROFICIAT !!! Je trouwe volgers wisten het zeker dat je het ging halen, maar zoals gezegd: de reis was het doel, niet Rome. Maar ja, toch wel leuk dat je Rome onderweg tegenkwam. Geniet van de familie en we zullen je dagelijkse berichtjes zeker missen. Kun je daar straks op kantoor niet mee doorgaan...?
    Tot volgende week op het HK!

  • 24 September 2010 - 22:29

    Jordy, Jesse & Alex:

    Gefeliciteerd, wat een mooie prestatie! Geniet daar nog even en tot gauw!
    Klipper 39 mag trots zijn... nee de hele Klipper :)

  • 25 September 2010 - 06:29

    Bas:

    Maarten,
    Diepe buiging. Chapeau !

  • 25 September 2010 - 14:39

    Je Moeder:

    hoera hoera hoera, je bent waar je wezen wil. wat zal je blij zijn en ik ook.want het is een grote prestatie. ik doe het niet na.dus nou kan je even rusten.
    dus nu is het gauw een weerzien.

    groetjes

  • 25 September 2010 - 19:28

    Ed V.d. Spek:

    ga morgen de laatse verslagen weer met je moeder bekijken proficiat met het behaalde doel

  • 26 September 2010 - 09:51

    Ilja Pfeijffer:

    Gefeliciteerd!

  • 26 September 2010 - 12:06

    Paulien:

    Maarten, ik lees net (pas) dat je in Rome bent aangekomen! Precies op de dag dat wij met SZ op Texl waren en "wel"30 km moesten fietsen :-). Super gedaan! Gefeliciteerd!!

  • 26 September 2010 - 19:26

    Paul:

    Maarten,

    Ook namens alle GC'ers gefeliciteerd met het behalen van Rome! Ik heb met veel plezier dagelijks met je meegekeken op de weblog.

    Ter afluiting, een evergreen van Dean Martin..

    Arriverderci, Roma
    Goodbye, goodbye to Rome
    City of a million moon lit faces
    City of a million warm embraces
    Where I found the one of all the faces
    Far from home


  • 27 September 2010 - 06:17

    Caroline:

    Maarten, super gedaan!
    Ik sluit me aan bij Karin; je hebt iets gedaan waar sommige mensen hun wenkbrauwen bij gefronst/d(?) zullen hebben. Mooi dat je dit hebt kunnen doen (mede door het thuisfront; Margie toppertje). Een ervaring voor het leven.
    Ik zal je verhalen wel missen maar verwacht nog wel wat 'stories' die niet voor publicatie geschikt waren.... Tot gauw dus!

  • 27 September 2010 - 07:25

    Dick:

    Maarten, ouwe pik, van harte gefeliciteerd! En nu terug naar het koude kikkerlandje..Zit er nog wat gevoel tussen de benen of had je een gelzadel? ;-))
    Tot gauw...

  • 27 September 2010 - 08:00

    Koos Doodeman:

    Maarten,
    Wat een geweldige prestatie, je mag enorm trots op jezelf zijn.
    We spreken elkaar gauw een keer.

    Koos

  • 27 September 2010 - 12:05

    Jonno:

    Grote klasse Maarten!

    En nu gewoon weer met de fiets naar huis!

    PS:
    Denk je dat dit iets kan zijn voor ons volgende afdelingsuitje?

  • 27 September 2010 - 13:10

    Brigitte:

    What do you do now? around with some italian girl or in front of Pasta and Ice cream.

    Don't tell me that you pray and thanks god for this victory!

  • 27 September 2010 - 17:26

    Albert En Ilse:

    hoi mrt.wat een ellende, om je fiets te vervoeren inderdaad of terug fietsen, of ter plekke per opbod verpatsen.maar in ieder geval je zult nu wel thuis zijn. groetjes de zandhazen.

  • 27 September 2010 - 21:03

    Rj:

    he Maarten
    goed gedaan hoor! welkom terug in een herfstig kikkerlandje. Ga je nou gelijk weer naar de blauwe vogels? of heb je nog een paar weken vrij?

  • 28 September 2010 - 06:38

    Sander:

    Maarten,
    Te gek! Je trip heb je mooi volbracht en je hebt een hele club volgers weten te vermaken!
    Als je zo zou tennissen als je zou fietsen zou ik niet meer tegen je durven spelen :-)
    Spreek je snel, geniet nog even na!

  • 19 Maart 2012 - 19:57

    Hans :

    Hoi Maarten,
    Wij spraken elkaar afgelopen zaterdag bij Arno en je vertelde over deze reis, wat me bijzonder intigreerde...
    vandaag vroeg ik aan Arno of je ook een blog ofzo had bijgehouden, nou en dat heb je!!!
    Pas een deel gezien nu, en het is 'n genoegen om over je reis te lezen,
    Alsnog hartelijk gefeliciteerd met deze fantastische prestatie en ik zag afgelopen zaterdag dat zelfs nu de napret nog steeds voortduurt.

    Tot ziens,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vaticaanstad, Vatican City

Maarten

Met Steven op de fiets naar Parijs

Actief sinds 05 Aug. 2010
Verslag gelezen: 523
Totaal aantal bezoekers 100766

Voorgaande reizen:

28 April 2012 - 05 Mei 2012

A Paris au vélo

21 Augustus 2010 - 27 September 2010

Bijna elke dag een stukje naar het Zuiden fietsen

Landen bezocht: